دیگ بخار

دیگ‌ بخار واترتیوب / دیگ‌ بخار فایر تیوب

دیگ بخار

دیگ‌ بخار واترتیوب / دیگ‌ بخار فایر تیوب

دیگ بخار ایستاده چیست؟


دیگ‌ بخار ایستاده
همانطور که از اسم آنها پیداست دارای ارتفاع بزرگ‌تر از قطر دیگ هستند. دیگ بخار ایستاده برای تولید بخار در فضاهای کوچک مانند سونا بخار، تولید قارچ، آشپزخانه‌های صنعتی کوچک،‌صنایع غذایی کوچک سایر جاهایی که محدودیت فضا وجود دارد استفاده می‌شوند.

طرز کار این دیگ‌ بخار به این صورت می‌باشد که مشعل که در پایین دیگ قرار می‌گیرد آتش را وارد کوره دیگ می‌کنند و آتش از طریق پاس لوله‌های درون آن به بالای دیگ و دودکش هدایت می‌شود. از این طریق آب درون دیگ، دور لوله‌ها و کوره، گرم شده و به بخار تبدیل شده و از خروج بخار در بالای آن خارج می‌شود. این دیگ ها برای تولید بخار در فشارها و ظرفیت‌های کم است. که معمولا برای استفاده در استخرها، خشک‌شویی‌ها، برای ضد عفونی وسایل بیمارستانی (اتوکلاو)، در صنایع غذایی، صنایع چرم، بتن‌گیری و ...استفاده می‌شود.

دیگ بخار فایر تیوب چیست ؟


دیگ بخار فایر تیوب پر کاربردترین نوع دیگ بخار در ایران میباشد. در این دیگ ها آتش و شعله حاصل از مشعل در داخل لوله بوده، آب و بخار در اطراف این لوله ها در مخزن اصلی دیگ بخار می باشد. حجم آب در داخل دیگ بخار در حدود 3/4 دیگ میباشد کاهش یا افزایش این میزان که معمولا توسط شرکت سازنده تعیین می شود راندمان و قدرت تولید بخار دیگ را تغییر میدهد. دیگ بخار فایرتیوب قادر به تولید بخار مرطوب با فشار کمتر و با کیفیت پایین تر از دیگ بخار واتر تیوپ می باشد. ولی با نصب تجهیزات جانبی و اضافه می توان این نواقض را تا حدی زیادی برطرف نمود. هرچند که در اکثر شاخه های صنعت و بخصوص صنعت تهویه مطبوع نیازی به نصب این تجهیزات احساس نمی شود.

دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار به یک مخزن بسته‌ گفته میشود که در آن آب توسط گرمای شعله مشعل تبخیر می‌شود. داخل دیگ بخار شامل دو بخش طرف آتش و طرف آب است. سطحح گرمایی دیگ بخار به مجموع کلیه سطوح درطرف آتش دیگ بخار اطلاق می‌شود. تمامم بخش‌های داخلی و تحت فشار یک دیگ بخار از آلیاژهای آهنی ساخته می‌شود. دیگ‌های بخار از نظر نوع جنس به دودسته چدنی و فولادی تقسیم‌ می‌شوند.
دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار ساخته‌ می‌شوند و اصولا در کشورمانن کاربرد ندارد و می‌توان گفت تمامی دیگ‌های بخار موجود در ایران از نوع فولادی هستند. عایق‌بندی و روکش کاری دیگ‌ بخار به صورت استاندارد است. برای ایزولاسیون دیگ از پشم سنگ فشرده و به ضخامت‌های استاندارد و رعایت اصول فنی بطوریکه شیب اختلاف درجه حرارت داخل بویلر و محیط به سمت صفر شدن تلفات حرارتی سوق یابد،‌ پوشش داده می‌شود.